OS POSITIVOS

o fantasma presente

hum... esta página é antiga (2020): lê o disclaimer ou procura outra mais recente

Ficámos da imprensa e mass media, dificuldade/simplicidade da BD e "pensem nas crianças". Viramos página para puxar ao pessoal, e damos tom pelos dizeres selecionados de Martin Scorsese por Isabelinho a propósito do cinema dos super-heróis: a sua negação.

Não é o cinema de um ser humano a tentar comunicar emoções e experiências psicológicas a outro ser humano.
in "Momentos Marcantes na Vida de Um Leitor de Banda Desenhada — 7 — Daredevil" 7 out 2020

Justamente o nosso topic de hoje: emoções e experiências comunicadas, pela volta maior.


Excerpt: "A Gift For A Ghost" 22 mai 2020

Errar é humano, projectar expectativas faz parte, depositar esperanças onde essas vão para morrer é condição à espécie, e "too often comics are so cliched and dull and I take a chance on them and then wonder why I even bothered." E quando nos desencontramos demasiadas vezes com BDs que nos encham medidas sentimo-nos impelidos a desenhar por linhas que nos esvaziam pesos. Que, sabemos, pouco sentido farão a terceiros, e seriamos os primeiros a atirar-nos pedras não estivéssemos nós no lado de cá. Pedimos que também refreiem comparações enquanto retalhamos em acelerado impressões na não-evidência dos textos — como em, texto artefacto, não texto literal.

Proposição:

Most comics strive to be a frictionless reading experience. It is a truism in comics that they should be clear and easy to understand, both visually and narratively. The form grew out of newspapers and pulps, mass media meant to be read by the masses (and often children) and thus art is iconic, simplified, characters are easily differentiated and stories are linear, with consistent beats and a plethora of narrative cues (see: the ubiquitous and unnecessary narration in so many comics). This is still the overwhelming norm in all types and genres of comics from superheroes and manga to contemporary "literary" (if I dare call it that) graphic novels.
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

Contraproposta:

Many of the comics I like best and reread most frequently do not offer such clarity. This is probably most prominent in works with unusual visual styles or with no or limited narrative (comics poetry for instance, or abstract comics). What is more unusual is a comic with a clean visual style and a strong narrative focus to work against such clarity, to offer room for interpretation, to not spell everything out.
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

Ie, estilo simplificado mas inverso em significações simples sem cair no poetry comics? Temos livro. A crítica debruça-se do "A Gift For a Ghost" de Borja González:

If you want a comic with a story that has all the signposts to let you know exactly what is going on then this is not the book for you. It's an unusual and enjoyable read, with a delightful clean visual style, a charming narrative, and enough ambiguity in both to allow the reader to do a little work in trying to piece it all together.
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

A roçar de intenções que alimentam muitos outros livros da mesma categoria "this is not the book for you" com os tiques que lhe conhecemos: linhas de tempo intencionalmente misturadas —

There are certain anachronisms to be found. But these anachronisms are a purposeful element, as the story itself is not without elements of time distortion.
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

— e uma distinção difícil entre causa e consequência.

It’s hard to know if it is ambiguity or lack of drawing clarity... is it purposefully or not? How much did [the author] want things to be unclear and ambiguous and how much is it just a failure?
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

OS POSITIVOS: comunicação emocional intencionalmente falhada.


Nas comparações que vos pedidos para desimaginar uma peculiaridade sobressai:

Unusually (...) he draws his characters with no faces.
in "A Gift For A Ghost" 6 out 2020

...que nos oportuna a recordar um dos nossos nossos claims de fame em bd_pt até nos provarem contrário: personagens sem olhos, viste aqui primeiro! (O segundo será o já arrebatado "mais antigo zine de bd ainda em edição").

fantasmas