OS POSITIVOS

—nother year already

hum... esta página é antiga (2018): lê o disclaimer ou procura outra mais recente

« first there were the pamphlets, then the volumes, and now the brick »

"Berlin" do Jason Lutes: escolhas e nazis em substracto. Virá a propósito, mas a despropósito — infelizmente, nem por isso — escolhemos prefaciar com excerto 17 set 2018 alheio: «The fundamental driver of difference is not ideological, financial or geographical — it’s cultural. Behaviour, it turns out, depends a lot on whether the culture in which we live is a “tight” or “loose” one.» Da nossa parte, sabem para que cultura trabalhamos. O zeitgeist providencia — parte 1 de 3 — e seguimos as migalhas. Deixa a Isabelinho, benchmark habitual por estas bandas:

Are we better or worst than we were ten years ago? Sincerely, I'm not sure...
in "Ten Years Already!" 25 set 2018

O dia dá-se a introspeções, procuremos as nossas próprias respostas.
Primeiro eles:

In the comics field many things changed. Let's look at Berlin by Jason Lutes and Clyde Fans by Seth: these are hinge books that were done over a huge period of time. Hence they witnessed the end of the pamphlet, the end of the trade paperback collection, and the triumph of the graphic novel.
in "Ten Years Already!" 25 set 2018

Notamos a evolução da BD do descartável ao troféu a consumo mas err, cof-cof, ainda e sempre o blindspot habitual: digital. Não nos comecem do que mais mudou no mundo dos cómicos desde então. Random cite de uma tese publicada ontem que essencialmente parece confundir-se à nossa.

Comics, an art form that until recently has been considered disposable and ephemeral, is the one that engages so clearly with modern technological enframing. The comic is (...) the intersection of the totalising ‘danger’ of technology and the ‘saving power’ of art.
in "The Question Concerning Comics as Technology: Gestell and Grid" 24 Sep 2018

Nós, então.

Personally I don't have much to say: let's just disclose that I'm less and less inclined to write and leave it at that... I don't see any improvements, on the contrary. (...) It's just a vague feeling, maybe provoked by my insistence in following my generation of creators, and my lack of interest in finding new voices... their drawing styles and sterile experiments leave me cold, to tell you the truth...
in "Ten Years Already!" 25 set 2018

Como Isabelinho, sofremos pela fartura de BD perfeitamente bonitinha mas estéril e incapaz de nos arrancar qualquer rasgo em autenticidade. Consequências, já mal folheamos BD de outros e desistimos de comprar livros — até os gráficos romanceados voltarem ao pulp descartável só nos apanham em feiras de usados e desbarato. Não é uma dualidade papel/digital, só a constactação que o meio está atrás na curva em urgências de leituras: o valor não está lá.

Ao contrário do autor citado não precisamos de ler BD: podemos sempre desenhar a nossa. Compreendam: vem de dentro, e what-we-started, ain't-no-stoppin'. Se quiserem, voltando à indecisão de Lutes Berlin? Fácil — OS POSITIVOS: só precisamos do tijolo.

entre-tanto